Tipy II. - Půst

1. listopadu 2015 v 11:12 | Ziz Lemon |  Tipy
Začala jsem water fast, někdy během dneška snad vypustím ještě nějaké bližší info, zatím si počtěte nějakou teorii :)


Půst, water fasting, fasting... jakkoli tomu říkáme, myslíme vesměs totéž. Nemá se to dělat, doktor vám se správným postupem neporadí. Tohle není návod na zdravý půst (to bych byla pokrytec, mimochodem, existuje vůbec?).

fasting

Existuje nespočet variant půstu, základnía nejčistší je vodní půst (water fast), kdy je dovoleno pouze pít čistou vodu. Mutace povolují i žvýkačky, citronovou šťávu, neovocné čaje (bez cukru a mléka), kávu (taky bez cukru apod.), Pepsi Max. a jiné téměř nekalorické tekutiny. Dále máme juice fast, která je ale podle mě o ničem, protože džusy jsou děsně kalorické. Jako poslední zmíním liquid fast, což je vlastně tekutá dieta. Je fajn, pokud se vážíte každý den a bojíte se hmotnosti jídla.Z tekuté stravy jí naberete minimum. Nevýhodou je krátká udržitelnost (kvůli vylučování "na velkou").

Začátečník (24 hodin)
  1. Příprava
    • Já se na půst nepřipravuju. Nerozhodnu se postit - to samo. Když nemám sílu jíst, když je to silnější než já. Jsou ale tací, kteří tím kompenzují přežer, nebo chtějí (sice s jojo efektem) shodit velmi rychle mnoho kilogramů. Dva dny předem eliminují jednoduché sacharidy (cukry), zlehčují si jídelníček. Taky je lepší jíst menší objem jídla - žaludek je stažený a pak to tak nebolí.
    • Vhodné je se zásobit vodou a vším, co si hodláte během půstu dovolit - kafe, žvýkačky, Ricola bonbony... Já osobně přežívám pouze o vodě a o čaji Earl Grey (momentálně Lipton), protože s tím kofeine jsem kupdivu extrémě produktivní.
    • Naplánujte si to někdy na víkend. Není asi nejlepší být sama doma, protože se může stát cokoli (mimochodem, diabetici nechť ignorují celý článek). Já jsem měla doma poprvé bráchu a pořád jsem si stěžovala, že je mi špatně, taže jsem byla nenápadná.
  2. Průběh
    • Průběh je individuální a záleží dost na okolnostech. Bude vám špatně od žaludku, motat se hlava, budete unavení a protivní ("hangry") a mmožná budete mít chutě na jídlo. Nebo taky ne! Poprvé jsem byla úplně v pohodě, motivovaná a aktivní, jindy mi bylo nesmírně zle, měla jsem křeče a nemohla jsem ani sedět. Naposledy jsem neměla problém s těmi nejsložitějšími výpočty a moje myšlení nabylo nového rozměru. Prostě nevíte, co čekat.
    • Po 24 hodinách přerušte půst. Mějte naplánovaný konec - dobu, jídlo, prostředí. Jinak skončíte u dvou sáčků chipsů, dortu, těstovinového salátu, kebabu a pizzy (true story).
  3. Výsledek
    • Jako začátečníci nemáte za cíl zhubnout 3 kila přes noc (i když i to se stává, většinou jedno až dvě kila). Vy se chcete naučit postit, ať vydržíte dýl a můžete efektivně hubnout. Já jsem zvládla tři dny od 25. 12 - 28. 12! To dáte okolo cukroví taky! Jen se to naučit ;)
Pokročilý (více než 72 hodin)
  1. Den 1-3
    1. Tělo jede na zásoby sacharidů, které pomalu dochází. Jsou to nejtěžší tři dny. Postupně klesá motivovanost a stoupají chutě. Druhý a třetí den mohou být doprovázeny velkou únavou, bolestmi hlavy, nevolností apod. Během čtvrtého dne startuje ketóza - v důsledku poklesu zásob glykogenu játra produkují náhradu - z tuku! (o tom snad někdy v článku o dietách). Chcete-li se udržet v ketóze, nekonzumujte víc než 20-30 gramů sacharidů denně.
  2. Den 5
    1. Energie stoupá. Jste veselí až sjetí. Je to nepopsatelný pocit, skoro návykový. Určitě stojí za to zkusit si projít všemi dny až sem. Toto stadium ale není věčné. S dalším děním nemám osobní zkušenosti, prý sjetost vydrží do dne 12-15.
  3. Konec půstu
    • Existuje taková pomůcka - jezte snadno travitelné potraviny třetinu celkové délky půstu. Takže po šestidenním půstu budu dva dny jíst třeba jen přesnídávky, banány, netučné zeleninové vývary, jogurty... Zas to mějte dobře rozplánované, jina to skončí katastrofálním přežerem.
  4. Přechod ke své normě

Profík (Týdny)

Během půstu
  • Necvičte! Aspoň ne prvních pár dní.
  • Maximálně odpočívejte (zase...prvních pár dní).
  • Doporučuje se neplánovat si pořád vaše první jídlo - šíleně to zvyšuje chuť k jídlu.
  • Zkuste mrknout na můj poslední článek "Proti chuti k jídlu" ;)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Em. Em. | Web | 1. listopadu 2015 v 12:57 | Reagovat

Celkem drastické. Obdivuji tě, že do toho jdeš :). Já bych se hlavně bála, že bych se během a nebo na konci půstu přejedla..

2 Ziz Lemon Ziz Lemon | Web | 1. listopadu 2015 v 13:53 | Reagovat

[1]: Bojím, ale už tak nějak vím, co čekat. Navíc, když se nenutíš, ale prostě nemůžeš, moc se to nestává. Díky bohu!

3 Jenn Jenn | Web | 1. listopadu 2015 v 16:59 | Reagovat

ďakujem za milý komentár ;-) a vďaka za tento článok, určite sú to užitočné informácie! :-)

4 Mai Mai | Web | 1. listopadu 2015 v 23:39 | Reagovat

Juu, mohly bychom někdy uspořádat hromadnou hladovku♥ Já osobně jsem měla max něco okolo 2 dnů. Myslím si ale, že bych klidně vydržela i víc♥ Ten pocit prázdného žaludku je boží!

5 Ziz Lemon Ziz Lemon | Web | 2. listopadu 2015 v 0:06 | Reagovat

[4]: To je na tobě, můžeš a nemusíš se přidat ;) V tomhle nechci nikoho přímo podporovat. Už se blížím třicáté hodině.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama